Jump to content



Dostosowywanie dźwięków do wersji A6E


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1
Zigi300

Zigi300
  • Użytkownicy
  • 17 Posts:
17

*
POPULAR

Witam, w związku z tym że widzę wszędzie mnóstwo pytań o to jak przerobić dźwięki autobusów aby działały pod wersją A6E, a mam nieco czasu, pozwoliłem sobie zrobić tutorial. Przedstawione tutaj rozwiązania na pewno nie są najlepsze z możliwych, jest to po prostu mój sposób radzenia sobie z tym problemem. Zacznijmy więc.

1. System plików.

W tym celu należy znaleźć na dysku folder z vBusem a następnie otworzyć katalog zatytułowany "Sounds". Wewnątrz tworzymy folder o dowolnej nazwie (najlepiej odzwierciedlającej nazwę wybranego modelu pojazdu lub rodziny pojazdów). Dla potrzeb tutorialu nazwiemy go "Solaris audio".

Zostawmy go na razie. Następnie z katalogu głównego symulatora wchodzimy do folderu "Model". Znajdują się tam katalogi reprezentujące pojedyńcze modele autobusów. Wybieramy więc ten, który chcemy naprawić. Wewnątrz szukamy plików o rozszerzeniu *.wav (aby zobaczyć jakie rozszerzenie ma plik klikamy na niego prawym przyciskiem myszy (dalej PPM), z menu wybieramy "właściwości". Informacja o rozszerzeniu znajduje się tutaj:

Posted Image
Grafika 1.

Kolejne możemy odnaleźć wybierając wszystkie o takiej samej jak w pierwszym pliku ikonie.

Posted Image
Grafika 2.

(ikony nie muszą być takie same jak u mnie)

Wycinamy wybrane pliki i umieszczamy w utworzonym wcześniej folderze "Solaris audio".


2. Łączenie kanałów.

W nowej wersji zmienił się nie tylko układ plików z dźwiękami, ale i sposób ich odtwarzania w symulatorze (efekt 3D). Z tego powodu wszystkie dźwięki muszą być jednokanałowe. Aby przetworzyć plik stereo na mono potrzebny jest program do obróbki audio. Jeśli takowy masz, i sobie z nim radzisz, pomiń tą część tutoriala. Jeśli nie, zaopatrz się w darmowy Audacity (do pobrania tutaj: http://www.dobreprog...dows,11826.html strona programu: http://audacity.sour...ge.net/?lang=pl).

Kliknij PPM na pierwszy plik z folderu "Solaris audio" i wybierz opcję "otwórz za pomocą...". Jeśli programu Audacity nie ma na liście, "wybierz program domyślny" i "przeglądaj...". Wyświetli nam się okno aplikacji:

Posted Image
Grafika 3.

Następnie wybieramy z menu opcję "ścieżki" i "ścieżka stereo na mono". Powinno teraz wyglądać to tak:

Posted Image
Grafika 4.

Uwaga! Jeśli po otwarciu pliku wygląda on jak na grafice nr 4, zamykamy program nic nie zmieniając!

Potem klikamy na menu "plik", znajdujemy "eksportuj", nie zmieniamy nazwy pliku, typ pliku ustalamy na *.wav, eksportujemy, wciskamy OK, i tyle.

Teraz należy powtórzyć to dla każdego pliku w "Solaris audio".

3. Plik konfiguracyjny.

Czas na pokazanie symulatorowi, co tak na prawdę ma odtwarzać w różnych momentach gry. Wchodzimy więc w notatnik, i piszemy. Są teraz dwie ścieżki do sukcesu. Jeśli wymagasz "całej mocy" nowego dźwięku vBusa, będziesz musiał na to poświęcić troszkę czasu (przejdź od razu do punktu 4.) Jeśli natomiast chcesz tylko pośmigać i nie potrzebujesz efektu 3D zrób tak:

Otwórz notatnik i wpisz:

ES 1, 0, 0, 0, -1, Solaris audio\URUCHAMIANIE SILNIKA.wav, Solaris audio\WYŁĄCZANIE SILNIKA.wav
EN 1, 0, 0, 0, -1, Solaris audio\DZIAŁANIE SILNIKA.wav, -1, 3000, -1

BA 1, 0, 0, 0, -1, Solaris audio\SPUSZCZANIE POWIETRZA.wav

HO 1, 0, 0, 0, -1, Solaris audio\KLAKSON.wav
BL 1, 0, 0, 0, -1, Solaris audio\KIERUNKOWSKAZ.wav, 0

DB 1, 0, 0, 0, -1, 1, Solaris audio\DZWONEK.wav
DB 1, 0, 0, 0, -1, 2, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 2,3,4 drzwi
DB 1, 0, 0, 0, -1, 3, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 3,4 drzwi
DB 1, 0, 0, 0, -1, 4, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 4 drzwi


DO 1, 0, 0, 0, -1, 1, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav

DO 1, 0, 0, 0, -1, 2, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 2,3,4 drzwi)
DO 1, 0, 0, 0, -1, 3, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 3,4 drzwi)
DO 1, 0, 0, 0, -1, 4, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 4 drzwi)

TI 1, 0, 0, 0, -1, Default\Ticket.wav
AN 1, 0, 0, 0, -1,

- Za teksty napisane wielkimi literami należy wpisać nazwy plików z folderu "Solaris audio".
- Jeśli nie chcemy danego dźwięku, zamiast ścieżki wpisujemy "0".

Jeśli jednego lub więcej dźwięków z wymienionych powyżej nie ma w folderze "Solaris audio" to przeszukaj jeszcze raz katalog modelu, a jeśli nie znajdziesz, podaj ścieżkę do pliku z folderu "Default" znajdującego się obok "Solaris audio". Tam na pewno znajdziesz zamiennik. Przykład:

HO 1, 0, 0, 0, -1, Default\horn.wav

Na końcu zapisz plik w folderze autobusu. W pole nazwy wpisz "Sounds.cfg", a typ pliku ustaw na "wszystkie pliki".

4. Efekty 3D.

Jeśli trafiłeś tutaj, to znaczy że jesteś zainteresowany przestrzennym rozmieszczeniem źródeł dźwięku w autobusie. Pamiętaj jednak, że vBus ciągle się rozwija i aktualnie nie masz się co spodziewać "szału" i zaawansowanych efektów dźwiękowych. Jednak myślę, że ta część tutorialu nie zajmie aż tak dużo czasu, żebyś tego później żałował. Przystąpmy więc do pracy. Znajdź na stronie vBusa program o nazwie "Meshhit", pobierz go i wypakuj obojętne gdzie.

Rada - przed uruchomieniem zamknij lub zminimalizuj wszystkie okna, gdyż możesz nie znaleźć jednego z okien dialogowych. :D

Po włączeniu znajdź folder wybranego autobusu i otwieraj kolejne pliki aż znajdziesz plik z całym autobusem (lub członem, jeśli to przegubowiec, wtedy radzę w osobnych Meshhitach otworzyć oba człony).

Uwaga! Po wybraniu pliku program zażąda podania lokalizacji dokumentu *.ts1, który znajdziesz w dowolnym folderze tekstury wybranego autobusu.

Trzymając PPM obracaj kamerą a kręcąc rolką przybliżaj i oddalaj. W miejscu kliknięcia lewego przycisku myszy pojawi się mała żółta kula. Radzę się tym chwilkę pobawić przed dalszą pracą.

Otwórz notatnik i wpisz:

ES c, x, y, z, 0, Solaris audio\URUCHAMIANIE SILNIKA.wav, Solaris audio\WYŁĄCZANIE SILNIKA.wav
EN c, x, y, z, 0, Solaris audio\DZIAŁANIE SILNIKA.wav, -1, 3000, -1

BA c, x, y, z, 0, Solaris audio\SPUSZCZANIE POWIETRZA.wav

HO c, x, y, z, 0, Solaris audio\KLAKSON.wav
BL c, x, y, z, 0, Solaris audio\KIERUNKOWSKAZ.wav, 0

DB c, x, y, z, 0, 1, Solaris audio\DZWONEK.wav
DB c, x, y, z, 0, 2, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 2,3,4 drzwi
DB c, x, y, z, 0, 3, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 3,4 drzwi
DB c, x, y, z, 0, 4, Solaris audio\DZWONEK.wav <--- tylko dla autobusów mających 4 drzwi


DO c, x, y, z, 0, 1, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav

DO c, x, y, z, 0, 2, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 2,3,4 drzwi)
DO c, x, y, z, 0, 3, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 3,4 drzwi)
DO c, x, y, z, 0, 4, Solaris audio\OTWIERANIE DRZWI.wav, Solaris audio\ZAMYKANIE DRZWI.wav
(tylko dla autobusów mających 4 drzwi)

TI c, x, y, z, 0, Default\Ticket.wav
AN c, x, y, z, 0,

Teraz tak:
-Teksty pisane dużymi literami zamień na nazwy odpowiednich plików w folderze "Solaris audio".
-Za "c" wpisz numer członu autobusu (człon A lub autobus jednoczłonowy - 1, człon B - 2).
-Za "x,y,z," wklej dane z lewego okienka w meshhicie po ustawieniu kulki jak najbliżej miejsca z którego ma się rozprzestrzeniać dźwięk.
-Jeśli nie chcemy danego dźwięku, zamiast ścieżki wpisujemy "0".

Jeśli jednego lub więcej dźwięków z wymienionych powyżej nie ma w folderze "Solaris audio" to przeszukaj jeszcze raz katalog modelu, a jeśli nie znajdziesz, podaj ścieżkę do pliku z folderu "Default" znajdującego się obok "Solaris audio". Tam na pewno znajdziesz zamiennik. Przykład:

HO 1, 0, 0, 0, -1, Default\horn.wav

Na końcu zapisz plik w folderze autobusu. W pole nazwy wpisz "Sounds.cfg", a typ pliku ustaw na "wszystkie pliki".

Jeśli chcesz umieścić w modelu inne dźwięki lub zmienić jakieś parametry, zapraszam do studiowania pliku "dokumentacja" w katalogu głównym gry.

No, i to by było na tyle. :>
Miłej zabawy.

Mam nadzieję że niczego nie pominąłem ani nie popełniłem znaczącego błędu, jeśli jednak tak proszę o informację na prywatną wiadomość albo jeszcze lepiej: gadu-gadu (w profilu).

Zigi300 2012

AdBot

  • Elita
  • Posts: ∞

#2
Sebek821

Sebek821
  • Użytkownicy
  • 196 Posts:
9
Mam pytanie odnośnie wpisów SO na mapie oraz AN (zapowiedzi).

SO - odpowiada za dźwięki na mapie? Np. dodać można dźwięk ptaków koło lasu/cmentarza?
AN - czy można dodać dowolną ilość w danym autobusie/członie? Czy tylko jeden wpis "wystarcza"?


Pozdrawiam ;)

#3
ik280

ik280
  • Developerzy
  • 30 Posts:
34
SO - tak, AN na razie może być tylko jeden.

#4
S600

S600
  • Użytkownicy
  • 1 Posts:
0
A ja stanąłem na etapie "ścieżka stereo na mono" u mnie ten napis jest w ogóle nieaktywny i nie mozna go wcisnąc... gdzieś robię głupi błąd?

#5
Butelka

Butelka

    [PL] [EN] [ES]

  • Moderatorzy
  • 2830 Posts:
190
Lepiej zrobić to w ten sposób: (jeśli oczywiście w Twoim pliku wejściowym jest ścieżka stereo, czyli dwa oscyloskopy w oknie Audacity)
1.Kliknij na trójkąt w dół po lewej stronie ścieżki (przy jej nazwie) i wybierz Podziel ścieżkę stereo.
2.Teraz przy obu powstałych ścieżkach kliknij trójkąt i wskaż Mono (dla obu ścieżek, koniecznie!).
3.Eksportuj do WAV.

#6
Sebek821

Sebek821
  • Użytkownicy
  • 196 Posts:
9
Z eksportem trzeba uważać. Czasem Audacity lubi dźwięk przedłużyć. Tzn, dźwięk będzie bez zmian, ale doda mu na samym końcu od 1 do 15sec gratis (pusta ścieżka dźwiękowa) :P

#7
finland

finland
  • Użytkownicy
  • 11 Posts:
0
Witam. Zrobiłem tak jak jest w poradniku i dźwięki są tylko, że silnik np. pracuje bardzo cicho, dźwięk zamykania drzwi (dzwonek) też cichutko. Wie ktoś może jak zwiększyć głośność? Chyba że tak ma być :P

#8
Butelka

Butelka

    [PL] [EN] [ES]

  • Moderatorzy
  • 2830 Posts:
190
Sprawdź, czy nie masz za małej głośności dźwięku ustawionej w vBusie (w launcherze). Jak jest tam głośno to przed eksportem dźwięku z Audacity zwiększ głośność ścieżki suwakiem decybeli po lewej stronie.

#9
finland

finland
  • Użytkownicy
  • 11 Posts:
0

View PostButelka, on 18 February 2013 - 22:50, said:

Sprawdź, czy nie masz za małej głośności dźwięku ustawionej w vBusie (w launcherze). Jak jest tam głośno to przed eksportem dźwięku z Audacity zwiększ głośność ścieżki suwakiem decybeli po lewej stronie.

Dzięki, pomogło. Trzeba było zwiększyć głośność w Audacity.

#10
ddomino007

ddomino007
  • Użytkownicy
  • 1 Posts:
0
Przepraszam ale jaki plik konfiguracyjny należy edytować?

#11
Butelka

Butelka

    [PL] [EN] [ES]

  • Moderatorzy
  • 2830 Posts:
190
Jest przecież napisane, Sounds.cfg.

#12
leel

leel
  • Użytkownicy
  • 1 Posts:
0
gdy pobrałem audacity pokazało że plik jest złośliwy i nie moge otworzyć :/