Jump to content



PKS 2015


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1
Kiciuszek

Kiciuszek
  • Developerzy
  • 39 Posts:
17
https://www.dropbox....xa/PKS.rar?dl=0

hasło:  żółtyautobus

Pierwsza próbka PKS na Unity. Widok na razie mało symulatorowy, bardziej pasujący do gier typu GTA.
Klawiszologia jest w jednym z menu po naciśnięciu Escape (na razie bardzo skromna).
Z prawym przyciskiem myszy można obracać kamerę.

Wstawiłem mapę Lipawa. Jest to mapa domyślna ostatniego VBusa. Muszę przyznać że mimo prostoty (jak na te czasy) jak dostała cienie i kolizje to ma zupełnie inny wymiar :)
Mapa jest o tyle ciekawa że ma kawałek scenerii za miastem, pasującej do PKS'u. Z kolizjami ciężej się po niej jeździ, a szczególnie trzeba uważać na drzewa wchodzące na jezdnię. Maksymalny skręt kół ustawiłem na 30 stopni, czy to czasem nie jest za mało?

Łaty na jezdni i pasy dla pieszych wystają nieco, daje to nawet fajny efekt wybojów. Jeździć trzeba bardzo ostrożnie, bo można stracić drzwi. Drzwi i klapy są przymocowane bez zamknięcia na razie.

Jak ktoś nie zna mapy to mogą denerwować ślepe uliczki na krańcach mapy – przy kolizji z krzaczkami mamy okazję poćwiczyć zawracanie na 3 :), co jest naprawdę trudne na tak wąskich uliczkach. Przy oświetleniu wychodzą niedoróbki mapy – głównie nakładające się mrygające powierzchnie i czasem dziwnie wyliczone normalne.

Po mapie jeździ pociąg, tak jak na oryginalnej mapie. Jest też interaktywny szlaban. Z planszy nie usunąłem pachołków na placu manewrowym – więc można się o nie rozbić jak o betonową ścianę.
Poza kolizją z pociągiem (gdzie potrafi się przyciąć na maksa) program działa u mnie płynne (niestety mam kartę 670, więc chyba ciut ponad standard, choć dla graczy to chyba staroć)


W nocy oświetlenia miasta (i autobusu w mieście) działa dziwnie, będę musiał to jeszcze rozgryźć. W edytorze działa całkowite zaciemnienie w nocy i naprawdę fajnie się jeździ jak nic nie widać i trzeba włączyć światła, oczywiście zmiana tego samego parametru z poziomu skryptu nie działa (ach te Unity) i tu w nocy widać zarysy obiektów co psuje efekt.

Sterowanie autobusem jest tymczasowo z jakiegoś defaulta, na razie nie pisałem własnego. Oparte jest na raycastach. Physix mnie trochę zaskakuje, niestety negatywnie – myślałem że komercyjny silnik fizyczny powinien być dużo lepszy od darmowych takich jak Bullet czy Newton, ale ma te same nierozwiązane problemy.

Wyłączenie dźwięku w opcjach nie działa – to jest dziwne bo w edytorze Unity działa ok, a po skompilowaniu projektu taka niespodzianka.

Mam wrażenie, że gdybym połączył ze sobą wiele map i wyłączał/włączał dynamicznie ich części (jeśli były by posektorowane) to jeśli korzystałyby z tej samej bazy tekstur to mogły by być to naprawdę ogromne plansze nawet na setki kilometrów.

Ogólnie jest to dopiero początek bojów, do symulatora brakuje wiele. (nazwałem projekt w Unity VBus2 i wstawia tą nazwę w okno, ale nie wiem jak to zmienić, bo nazwa jest na wyrost)

Teraz czas mija około 2,5 razy szybciej. Pytanie:
Czy zrobić upływ czasu realny, czy trochę przyspieszony?

Pytanie do autobusiarzy: jaką pojemność baku ma H9, ile pali (czytałem że +-27 l/100km) i ile pali na biegu jałowym w czasie? Chciałem zrobić zużywające się paliwo, bo ta stacja benzynowa na mapie aż korci.

AdBot

  • Elita
  • Posts: ∞

#2
Mateusz

Mateusz

    Administrator

  • Administratorzy
  • 611 Posts:
165
WOW, jestem pod wrażeniem!

#3
solaris150

solaris150
  • Użytkownicy
  • 3 Posts:
1
Super :) oby to się bardziej rozwinęło :)

#4
MiK78

MiK78
  • Użytkownicy
  • 42 Posts:
7
Kawał porządnej roboty, wygląda to naprawdę obiecująco, powodzenia w dalszych pracach! :)

View PostKiciuszek, on 08 July 2015 - 21:15, said:

Maksymalny skręt kół ustawiłem na 30 stopni, czy to czasem nie jest za mało?
Według mnie można by go trochę zwiększyć.

View PostKiciuszek, on 08 July 2015 - 21:15, said:

Czy zrobić upływ czasu realny, czy trochę przyspieszony?
Osobiście uważam, że lepiej byłoby zrobić realny upływ czasu, tak jak w Vbusie, bo jak robiłem mapę opartą na prawdziwej linii z zachowaniem właściwych odległości między przystankami, rozkład jazdy w symulatorze pokrywał się z tym prawdziwym.

View PostKiciuszek, on 08 July 2015 - 21:15, said:

Pytanie do autobusiarzy: jaką pojemność baku ma H9, ile pali (czytałem że +-27 l/100km) i ile pali na biegu jałowym w czasie?
Z tego co widziałem w prospektach, w starszych H9 pojemność baku wynosi 150 l, w nowszych podane jest 145 l, niestety nie ma tam średniego zużycia, ale raczej mieści się ono w przedziale 20-25 l / 100 km.

#5
PKS

PKS
  • Użytkownicy
  • 103 Posts:
8
Ciekawie to wygląda. Działa nawet na moim staruszku - chociaż oświetlenie nie jest poprawne (w nocy wszystko jest szare/srebrne), ale to wina mojej karty graficznej.

Opcja wyłączenia dźwięku dotyczy tylko klaksonu.
Uwaga! Żeby szlaban przy wyjeździe z zajezdni został podniesiony, trzeba do niego podjechać i nacisnąć H (klakson). Nie każdy zagląda w opcje, a dopiero tam jest o tym informacja. :)

Jeszcze nigdy tak szybko nie cofałem Autosanem H9-21 :P

Upływ czasu powinien być realny.

Przy bardzo dynamicznej jeździe (gaz do dechy albo górskie warunki) spalanie może dojść do około 30l/100km, normalnie jest około 20l/100km, może i mniej.
Nie wiem, o ile stopni można skręcić koła, znalazłem w necie dane, że Autosan H12.01 miał minimalny promień skrętu 10,7 m i minimalny promień zawracania 12,4 m. Długość auta 11,98 m - można sobie wyliczyć, jak to by było dla H9 i wyliczyć kąt. :)

Czy istnieje szansa na udostępnienie całego projektu (źródeł) w dziale dla developerów? :)

#6
Kitar

Kitar
  • Użytkownicy
  • 18 Posts:
3
Wow! Nareszczie coś się dzieje. Wiem ze to dopiero początki, ale jak tak dalej pójdzie to jakościowo może nawet przebić OMSI. Życzę wytrwałości w pracy!

#7
mmiki26

mmiki26
  • Twórcy dodatków
  • 238 Posts:
105
Osobiście projekt mi się bardzo podoba. Fajnie, że wybrałeś też moją mapę na początek do tego projektu, mimo iż silnik graficzny wyróżnia jej wszystkie wady. :P
Niesamowicie urzekły mnie system kolizji oraz odpadanie drzwi. :D Cóż, faktycznie do tego, aby był to symulator z prawdziwego zdarzenia jeszcze mnóstwo pracy przed Tobą, ale życzę wytrwałości, bo to co zrobiłeś do tej pory jest fajne. ;D

#8
et222

et222
  • Użytkownicy
  • 14 Posts:
6
Co do zużycia paliwa, to norma spalania przewidywała (to chyba są wartości maksymalne??):

silnik 359  -  26,0 litra
silnik 6c107 - 23,8 litra,
silnik 6cT107 - 25,7 litra.

Dane z książki "Eksploatacja pojazdów samochodowych", Leonard Luterek, Piotr Reutt.

#9
Kiciuszek

Kiciuszek
  • Developerzy
  • 39 Posts:
17
>maksymalny skręt kół ustawiłem na 30 stopni, czy to czasem nie jest za mało?
>Według mnie można by go trochę zwiększyć.
>Nie wiem, o ile stopni można skręcić koła, znalazłem w necie dane, że Autosan H12.01 miał minimalny promień skrętu 10,7 m i minimalny promień zawracania 12,4 m. Długość auta 11,98 m - można sobie wyliczyć, jak to by było dla H9 i wyliczyć kąt. :)

Wyliczyłem w/g nie długości, a rozstawienia osi, bo one mają wpływ na jazdę czyli mamy trójkąt oparty na cięciwie koła o promieniu 10,7m i podstawie (odległosc miedzy osiami) 4,7m -  z twierdzenia o cosinusach możemy wyliczyć że rozwarcie ramion wyniesie 25,37 stopnia, co po podzieleniu na 2 (własności kąta opartego na cięciwie) da 12,685 stopnia. Czyli naprawdę mały kąt obrotu kół w osi skrętnej. Albo kąt jest dużo mniejszy, albo coś pomyliłem w obliczeniach.

>Czy istnieje szansa na udostępnienie całego projektu (źródeł) w dziale dla developerów? :)
Nawet nie wiedziałem ze taki dział istnieje:) Szczerze się przyznam, że biorę część rozwiązań od znajomego, który jest zawodowym programistą i jest ode mnie dużo lepszy. Zabronił mi udostępniana tego dalej. Chcę nadal wykorzystywać jego kod, bo to bardzo przyspiesza pisanie, a sam nie wiem czy doszedłbym do niektórych rzeczy.

Spróbowałem zrobić spalanie paliwa i dlatego mam jeszcze mam pytanie:
Przy ilu litrach zapala się rezerwa?


ps. poczytałem dział developerów i poczułem się malutki :)


Co do mapy to preferuję realne mapy - rzeczywistość jest ostatecznym wyznacznikiem dla mnie. Chciałbym zrobić kiedyś mapę PKS dla mojej okolicy i trasę, którą wiele lat pokonywałem szkolnym ogórem (jako dzieciak).
Chciałem wrzucić Kraków, ale brakuje tam wysokości, natomiast Lipawa to taka w sumie nieduża mapka, "nabździona" dość fajnie, tak że wszystkiego jest po troszku i przez to jest ciekawa.
Pasy dojazdowe i inne jakoś takie krótkie mi się wydają.


Chciałem do mapy dodać przy stacji mijankę dla pociągu, żeby mogły się minąć i jeździć z różnych stron, oraz wyrzucić z mapy pachołki z placu manewrowego i dodać je jako osobne obiekty z fizyką, oraz wyrzucić szlaban z placu postojowego autobusów i zastąpić go tym interaktywnym, niestety mój program graficzny dostaje jakiegoś kota od ilości trójkątów i w zasadzie nie mogę ingerować w tak dużą (trójkątowo) mapę :(

#10
pewienslazak

pewienslazak
  • Użytkownicy
  • 2 Posts:
0
Wydaje mi się że musisz jeszcze popracować nad fizyką zderzenia z pociągiem - zrobiłem to celowo, stałem częściowo na przejeździe, nadjechał pociąg i: -
- FPSy spadły mi do mniej niż 1
- z drzwiami przednimi się mogłem pożegnać
- z częścią klap również
- kilka wgnieceń było
Ale ogólnie dobra robota, mimo że jest jeszcze dużo pracy.

#11
Kiciuszek

Kiciuszek
  • Developerzy
  • 39 Posts:
17
Mam questa, chciałem do przystanków użyć oryginalnych plików scenerii VB.

Jednak po przemyśleniu trochę inaczej bym to zorganizował - w punktach przystanków mogła by być przybliżona pozycja i orientacja autobusu – jeśli, żeby nie można było stawać np. drzwiami od strony ulicy. Choć nie wiem czy to nie zacznie przypominać jakiegoś Bus Driver'a.

Pozycję przystanków wstawił bym do pliku przypisanego mapie, natomiast indeksy przystanków zrobił jako osobne pliki linii, tak żeby dodanie nowej linii było tylko dorobieniem nowego pliku z indeksami przystanków, czasami, ludźmi. Na pewno było by to prostsze dla robiącego dodatkowe linie dla istniejących map.
Technicznie mam też problem z przecinkami w plikach scenerii – wczytywacz, którego używam traktuje to nie jako odstępy, a jako przecinek w liczbie wymiernej. Wczytywacz wczytuje liczby zarówno polskie jak i anglosaskie, dlatego ten przecinek i kropka są dla liczb zarezerwowane i nie ma znaczenia który z tych znaków się użyje w liczbie.

Pytanie: Czy trzymać się formatów VB czy robić nowe?

No i w plikach czy używać słów polskich czy angielskich?




https://www.dropbox....vs/PKS.rar?dl=0

hasło: żółtyautobus

Zaktualizowałem projekt.

Doszła minimapa ze wskazywaniem na przystanki, stację benzynową i wskaźnik zajezdnię MZK.
Aktywny przystanek można przełączać <n> <m>. W pliku pks/maps/lipawa/points.txt są wpisy przystanków – jedna linia jeden przystanek, składa się z komendy <busstop> potem współrzędnych x, y, h oraz nazwy przystanku w cudzysłowie. Pozycja na mapie jest wzięta na żywioł z VB i tu trochę dziwnie jest, bo jest ona odwrotna – czyli np. ujemna gdy ma być dodatnia. Zostawiłem to na razie dla zgodności z VB, jednak czy nie lepiej by ją odwrócić, wtedy można by pozycję podawać z programu 3d bez odwracania liczby?

Jeśli odwoływać by się do przystanku przez nazwę, to jest problem z przystankami tam i z powrotem z tą samą nazwą. Nie wiem jak to sensownie rozegrać, żeby nie było uciążliwe przy tworzeniu map.
Chcę rozbić plik mapy na część stałą – rozmieszczenie elementów wszystkich takich jak np. przystanki, oraz pliki linii, w których były by tylko dane danej linii z indeksami (numerycznymi lub tekstowymi) przystanków ze stałego pliku mapy. Ułatwiłoby to tworzenie nowych linii na tej samej mapie, nie wiem czy dobrze główkuję?

Obecnie nie ma jeszcze linii, są tylko przystanki (logiczne). Powiększona ikona na minimapie informuje że można się zatrzymać <spacja>. Na przystankach nic się nie dzieje, a na stacji benzynowej można wcisnąć <Home> by zatankować.

W menu w zakładce „Stan techniczny pojazdu” Jest kolejno:
– pieniążki (do płacenia za paliwo, choć nic się nie dzieje jeśli się zadłużymy)
- przebieg autobusu (zostaje zapamiętany jeśli wyjdziemy przez EXIT)
- licznik kilometrów taki jak w starszych samochodach, który możemy wyzerować i sprawdzić ile kilometrów przejechaliśmy.
-paliwo, czyli stan paliwa i pojemność baku (na razie nic się nie dzieje jak się skończy i w sumie nie wiem co zrobić wtedy, bo zatrzymanie pojazdu i stanie bez końca to chyba niezbyt dobre rozwiązanie). Paliwo można zatankować na stacji benzynowej. Przy małej ilości paliwa (30l) pojawia się ikonka w lewym górnym rogu pod napisami.
Maksymalny stan paliwa można zmienić w pliku pks\vechicles\autosan_h9\settings.txt komendą <fulltank>

W ustawieniach programu można włączyć,wyłączyć lub ściszyć dźwięk – to już działa chyba dobrze, oraz zmienić jakoś wyświetlanej grafiki dynamicznie – to ten sam wybór co na początku w okienku startowym, tylko nie trzeba wychodzić z programu.

W modelu jazdy przeniosłem tylko środek ciężkości bardziej na tył – autobus lepiej przyspiesza, ale za to zmalała przyczepność przednich kół i na większych prędkościach trochę słabo skręca. Skręt zwiększyłem do 40 stopni, bo przy 35 też jakoś się nie mieścił na skrzyżowaniach.

Wymieniłem materiał trylinki na placu manewrowym na trójwymiarowy – dla porównania dodałem kawałem ze starym materiałem. Musiałem do tego zrobić mapę normalnych za pomocą strony: http://cpetry.github...ormalMap-Online – mapę wysokości zrobiłem po prostu zmieniając oryginalną teksturę na odcienie szarości. Tekstura jest dość dziwna, zaszumiona i dlatego trylinka wygląda jakby była nieźle podniszczona. Zwiększając rozdzielczość i używając kompresji bezstratnej można by zrobić całkiem fajny materiał.

Minimapa, mimo iż działa dobrze jest jako obiekt3d a nie GUI. Będę kombinował jak to zmienić, czy użyć innego shadera, bo teraz działa na nią oświetlenie.

Można zmieniać kamery:
<f1> - zaczątek widoku z kabiny
<f2> - widok z tyłu (standardowy) (z prawym przyciskiem myszy można obracać kamerę)
<f3> - widok manewrowy, z góry

I na koniec najważniejsze, używam czasem nieswojego zamkniętego kodu, co w sumie jest chyba sprzeczne z ideą VBusa. Ponieważ chciałbym dalej używać tego kodu, nie wiem czy mam porzucić projekt?

ps. Poprawiłem oświetlenie w nocy - powinno działać dobrze, tylko nie wiem czy nie zamuli sprzętu.

#12
okejokej

okejokej
  • Użytkownicy
  • 12 Posts:
2
Naprawdę świetne! Zauważyłem, że (przynajmniej u mnie - AMD HD7000) dynamiczna zmiana jakości grafiki nie działa prawidłowo. Po zjechaniu z detalami na minimum i powrocie na wyższy poziom, wszystko się kaszani - migające lub białe tekstury, "tańczące" oświetlenie itd.

Edit:
W zasadzie jakakolwiek zmiana jakości "w locie" wywołuje wymienione problemy. Światło w nocy faktycznie zamula, ale sprzęt znowuż mocarny też nie jest (HD7750 ze starym tricore athlonem II).
Zauważyłem także, że autobus stale znosi na lewo, gdy trochę się rozpędzi. Ogólnie kieruje się trochę jak rowerem "bez trzymanki" - sterowanie zdecydowanie zbyt czułe:D

Cóż, problemy wieku dziecięcego ;) I tak jest świetnie :)

Edit 2:
W widoku z kabiny obracanie myszą także trochę zbyt czułe - ale to już być może tylko subiektywne odczucie. Dodatkowo po chwili używania się popsuło i zamiast móc patrzeć przed siebie, mogłem obracać się za siebie :P

Edit 3: W powyższej kwestii: Jeśli obraca się widok (w kabinie) myszą, jednocześnie kierując autobusem, zmienia się możliwy zakres obrotu widoku. Przynajmniej w poziomie, w pionie tego nie zaobserwowałem.

#13
Krzys123

Krzys123
  • Użytkownicy
  • 23 Posts:
3
Emm.. drogi Autorze. ;) Grałem w to, bardzo mi się podoba, posiadam G27, skręciłem kierownicą i... działa! :) Nie spodziewałem się. :) Ale jest jeden problem taki, że pedały mi nie działają, a jednocześnie nie ma żadnego innego menu do ustawienia tego. Wiadomo dlaczego tak jest?

#14
ryba825

ryba825
  • Użytkownicy
  • 116 Posts:
1
Kiciuszek, kontynuuj, nawet jeśli ma być zamknięty. ;)

#15
Mateusz

Mateusz

    Administrator

  • Administratorzy
  • 611 Posts:
165
Zgadzam się z ryba825 - zdecydowanie nie ma co porzucać projektu. Myślę, że główną zaletą vBusa jest nie tyle otwarty kod (zresztą, jak widać, od dłuższego czasu nie jest już rozwijany), co masa dodatków, które do niego powstały - łatwość uzupełniania programu o nowe mapy, autobusy, malowania itp.

#16
Kitar

Kitar
  • Użytkownicy
  • 18 Posts:
3
Kawał dobrej roboty!

Fajnie że na minimapie zaznaczyłeś ślepe uliczki prowadzące poza mapę, z tym że zamiast czerwonego może użyć jakiś stonowany kolor np. szary.

Jak ruszę coś z jakością grafiki to w nocy dostaję absolutną ciemność, tylko widać to co jest oświetlone lampami/światłami autobusu.

Edytowałem położenie przystanków - rzeczywiście działa i można dodawać następne. Myślę że lepiej zrobić pozycję tak jak w obiekcie 3d, najwyżej konwertując mapę z VB będzie się zamieniać plusy z minusami.

Co do zamkniętego kodu - trudno, jeśli jesteś w stanie wprowadzać zmiany jakie będą chcieli użytkownicy, to nie ma problemu. Najważniejsze żebyś zrobił edytowalny kontent i skrypty, tak jak zacząłeś to z przystankami.

ps. pierwsze tankowanie było ostre, prawie tysiak poszedł do baku :)

pps.no i rozwalił mnie przebieg autobusu, na razie to takie marzenia drobne, ale fajnie by było gdyby przebieg miał wpływ na awaryjność :)

#17
Kiciuszek

Kiciuszek
  • Developerzy
  • 39 Posts:
17
>Jeśli obraca się widok (w kabinie) myszą, jednocześnie kierując autobusem, zmienia się możliwy zakres obrotu widoku. Przynajmniej w poziomie, w pionie tego nie zaobserwowałem.

To jeszcze do dopracowania jest.

>posiadam G27, skręciłem kierownicą i... działa! :) Nie spodziewałem się. :) Ale jest jeden problem taki, że pedały mi nie działają, a jednocześnie nie ma żadnego innego menu do ustawienia tego. Wiadomo dlaczego tak jest?

No ja też się nie spodziewałem :) Nie mam kierownicy i nawet nie wiem jak to przetestować :/

#18
2242

2242
  • Użytkownicy
  • 22 Posts:
10
Witam.
Chciałbym zobaczyć jak to wygląda, ale nie mogę uruchomić.
Nie włącza się żadne menu ani nic podobnego, tylko tytułowa reklama Unity, ona znika, kilka sekund szare pole po czym crash, który tworzy nowy folder z jakimiś plikami(2 txt i 1 dmp) dotyczącymi konkretnego crasha. Dzieje się tak na obu wersjach i na różnych opcjach grafiki.

#19
ryba825

ryba825
  • Użytkownicy
  • 116 Posts:
1
Wrzuć te pliki tu.

#20
2242

2242
  • Użytkownicy
  • 22 Posts:
10
Koło niedzieli jak wrócę do domu.